Rotterdam Wonen
Image default
Aanbiedingen

Google Ads-zoekadvertenties analyseren en optimaliseren

Een succesvolle advertentiecampagne voor zoekmachines begint met het analyseren van vraag, doelgroep en concurrenten. Vervolgens moet u sleutelzinnen verzamelen. Ze hebben betrekking op een verscheidenheid aan zoekopdrachten van gebruikers, op basis waarvan relevante advertenties worden weergegeven. U moet alle basisinstellingen uitvoeren, vergeet uitsluitingszoekwoorden en extensies niet. Maar zelfs de meest zorgvuldige aanpak om een ​​nieuwe campagne te lanceren, garandeert geen maximale effectiviteit. Het dagelijkse werk van een contextuele advertentiespecialist is het analyseren van statistieken en het optimaliseren van bestaande zoekadvertenties. Lees in dit artikel waar u op moet letten bij Analytics en welke experimenten u kunt uitvoeren.

Zijn er conversies? En als ik het vind?

Naar mijn mening zou de hoofdregel bij het werken met betaald verkeer moeten zijn: “Start geen advertentiecampagne als er geen analyse is geconfigureerd.” Op de site moeten analysetellers zijn geïnstalleerd en moeten doelen zijn ingesteld. Het belangrijkste analysesysteem voor Google Ads is Google Analytics. De systemen communiceren met elkaar om gegevens volledig over te dragen: informatie over advertentieklikken wordt verzonden vanuit advertenties; van Analytics – indicatoren van betrokkenheid, doelgroep en vooral – conversies. U moet het bijhouden van alle mogelijke significante conversies op de site instellen. Deze omvatten een aankoop, het toevoegen van een artikel aan de winkelwagen, het verzenden van een ingevuld aanvraagformulier, een oproep (gevolgd met behulp van call-tracking) en meer. Met conversiegegevens kunt u de effectiviteit van een advertentiecampagne analyseren en nauwkeurige gegevens over winstgevendheid verkrijgen. De belangrijkste parameter waarop u kunt vertrouwen, is geld. Het maakt niet uit wat de klikfrequentie in de campagne is als deze geen winst genereert. Daarom heeft het geen zin om over optimalisatie te praten als analyse en het bijhouden van conversies niet zijn geconfigureerd.

Maar het bijhouden van conversies is niet alleen voor analyses. Ze kunnen worden doorgegeven aan Google Ads en worden gebruikt om geautomatiseerde strategieën zoals doel-CPA te lanceren. U kunt de aanvaardbare kosten voor het aantrekken van één conversie berekenen, deze specificeren in uw strategie en uw biedingsbeheer toevertrouwen aan een slim Google-algoritme.

Rapport met zoektermen

Het volgende rapport dat u zeker moet bekijken, zijn zoekopdrachten. Hier kunt u echte gebruikersvragen vinden, naar aanleiding van welke advertenties worden weergegeven. In dit voorbeeld zorgde slechts één zin ervoor dat er advertenties werden weergegeven voor 8 verschillende zoekopdrachten. Er kunnen er nog veel meer zijn. Dit rapport heeft standaard geen kolom Trefwoord, ik raad aan om deze toe te voegen. Hierdoor kunt u het verzoek en de zin waarvoor het werkte, vergelijken. Het komt voor dat meerdere zoekwoorden overeenkomen met één verzoek.

Rapport met advertenties en extensies

Het is ook de moeite waard hier conversiekolommen toe te voegen om de prestaties van uw advertenties te meten. Het is raadzaam om 2-3 verschillende advertenties voor de test in elke groep te maken: het systeem zal het verkeer tussen hen verdelen en na het verzamelen van statistieken zal het de voorkeur gaan geven aan efficiëntere advertenties. U kunt de effectiviteit op uw eigen CTR of CR vergelijken. Om dit te doen, moet u naar een specifieke groep gaan en de gegevens van advertenties die worden verwerkt voor dezelfde sleutelzinnen vergelijken. Houd er rekening mee dat CTR een zeer belangrijke statistiek is die de kosten van een klik beïnvloedt. Maar het belangrijkste is de conversie. Het komt voor dat een adverteerder een zeer klikbare advertentie heeft gemaakt vanwege een verleidelijke promotie in de titel, maar wanneer je naar een pagina op de site gaat, is deze aanbieding er ofwel niet, ofwel verschilt deze van de beloofde. In dat geval wordt een groot aantal klikken niet omgezet in biedingen.

Apparaatrapport

Ik zou aanraden om een ​​nieuwe advertentiecampagne te starten op alle soorten apparaten zonder enige aanpassingen en beperkingen (tenzij uw site niet mobielvriendelijk is). Ga na het verzamelen van statistieken naar het tabblad “Apparaten” om de effectiviteit van advertenties op stukjes computers, telefoons en tablets te beoordelen. Het is ook de moeite waard om conversiegegevens aan dit rapport toe te voegen. En al op basis van statistieken kun je tarieven aanpassen. Er zijn verschillende regels om dit correct te doen. Selecteer het type apparaat waarvan u het meeste verkeer ontvangt, bijvoorbeeld computers. In dat geval moeten computerbiedingen zonder aanpassingen op zoekwoordniveau worden beheerd. En op smartphones en tablets respectievelijk aanpassingen.

Locatierapport

Het volgende nuttige rapport is per locatie. Het is de moeite waard om erop in te gaan, zelfs als u een campagne voor slechts één regio heeft gelanceerd. In de instellingen voor geotargeting is er een item waarmee u niet alleen advertenties in een bepaalde regio kunt weergeven, maar ook aan alle mensen die in deze regio geïnteresseerd zijn. Om erachter te komen in welke regio’s de mensen die advertenties hebben gezien en erop hebben geklikt zich fysiek bevinden, gaat u naar het rapport “Locaties” – “Rapport gebruikerslocaties”. Het rapport helpt u te begrijpen wie het vaakst advertenties ziet, erop klikt en conversies genereert op de site. Het komt voor dat de eerste inschatting van de doelgroep niet klopte. U moet begrijpen dat mannen en vrouwen zich anders gedragen op internet en, nog belangrijker, anders reageren op verschillende triggers en aankopen doen onder invloed van verschillende factoren. U kunt doelgroepen ook negeren en bodaanpassingen rechtstreeks vanuit dit rapport aanbrengen, maar alleen op advertentiegroepniveau.

Projecten en experimenten in Google Ads

Het optimaliseren van een advertentiecampagne omvat het voortdurend testen van verschillende hypothesen. AdWords heeft hiervoor een handige ingebouwde tool. Door te experimenteren kunt u erachter komen welke advertenties, biedingen of strategieën het beste werken (er gelden enkele beperkingen voor strategieën; u kunt de automatische strategieën ‘doelpositie op zoekpagina’ en ‘doelwinstpercentage’ niet testen). Bovendien berekent de tool automatisch de statistische significantie van de experimentresultaten en een betrouwbaarheidsinterval dat aangeeft wat u kunt verwachten van het toekomstige gebruik van de geteste experimenten.

Een project is een volledige kopie van de hoofdcampagne waarin u wijzigingen kunt aanbrengen. Projecten hoeven niet te worden gebruikt om te experimenteren. Als u bijvoorbeeld van plan bent al uw advertenties opnieuw uit te voeren, kunt u een kopie van de campagne in projecten maken en deze geleidelijk bewerken. Wanneer u klaar bent om wijzigingen aan te brengen in het origineel of om een ​​nieuwe te maken.

Voordat u publiceert, kunt u uw wijzigingen testen door een experiment uit te voeren. Op een bepaald moment hoeft maar één wijziging te worden getest, anders zijn de resultaten van het experiment niet eenduidig ​​te interpreteren, het is simpelweg onduidelijk wat het resultaat precies heeft beïnvloed.

Beslis dus wat u gaat testen. Bepaal welke indicatoren het criterium zullen zijn voor het evalueren van het experiment. Daarna moet u de verdeling van het verkeersaandeel tussen de originele en experimentele campagnes kiezen, ik raad aan om dit in te stellen op 50/50. In dit geval is elke tweede advertentie die in het zoektermenrapport wordt weergegeven, afkomstig uit een experiment.

Evaluatie van experimentele resultaten

Nadat er voldoende statistieken zijn, begint het systeem de statistische betrouwbaarheid van de resultaten en het betrouwbaarheidsinterval te evalueren. Evalueer de waarden die u aanvankelijk hebt geselecteerd en beslis over het gebruik van de geteste items en instellingen. Rechtsboven is er een knop “Toepassen”. Nadat je erop hebt geklikt, heb je de keuze: verander de originele campagne of maak een nieuwe op basis van de projectcampagne. Kies een handige optie. Dan kun je het volgende experiment uitvoeren.

Alpha beta-optimalisatie

Dit is mijn favoriete methode voor het optimaliseren van SEO-campagnes, omdat het consequent geweldige resultaten oplevert. De essentie van de methode is om de meest effectieve zoekopdrachten van gebruikers te identificeren naarmate de statistieken zich opstapelen en deze in een aparte campagne te plaatsen voor een nauwkeuriger biedingsbeheer. Aan het begin van het artikel zei ik dat gewoonlijk slechts 10-20% van alle sleutelzinnen winst oplevert. Als we het hebben over echte publieksverzoeken, kan de conversieratio zelfs nog lager zijn.

Tariefbeheer

Bid management is het laatste blok van het artikel, maar wel een van de belangrijkste. Er zijn verschillende manieren om biedingen te beheren: handmatig biedingsbeheer, automatisch biedingsbeheer met een biedingsmanager, volledig geautomatiseerde Google Ads-strategieën en externe optimizers. Ik zal niet alle benaderingen in detail beschrijven, dit is een onderwerp voor een apart artikel. Maar het is belangrijk om enkele basisprincipes en verschillen te begrijpen.

Strategieën in Google Ads

Volledig handmatig biedingsbeheer wordt het vaakst gebruikt aan het begin van een advertentiecampagne door beginnende adverteerders met een klein budget. U moet een oprecht bod voor een campagne of een groep zoekwoorden berekenen en dit specificeren in de instellingen. De nadelen van deze benadering zijn dat je voor sommige zinnen de veiling opwarmt en te veel betaalt: het was genoeg om $ 0,70 in te zetten en je hebt $ 3 aangegeven. U kunt voor elke zin handmatig biedingen instellen om dit te voorkomen, maar de veiling in Google Ads verandert dynamisch meerdere keren per dag en de biedingen die nu relevant zijn, kunnen binnen 2 uur compleet anders zijn. Daarom raad ik aan om, zelfs als u een klein budget heeft, een bidmanager te gebruiken.

Automatisch biedingsbeheer met een bidmanager. In dit geval moet u in de campagne zelf een strategie kiezen voor het handmatig beheren van biedingen en de regels instellen op basis waarvan biedingen worden toegewezen aan zoekwoorden in een speciale service.

Automatische strategie ‘Doel-CPA

De berekening van biedingen is gebaseerd op wiskundige algoritmen die direct op het moment van de veiling rekening houden met een groot aantal factoren. Ik schreef eerder dat om een ​​op conversie gebaseerde automatische strategie het beste te laten werken, er ongeveer 500 conversies per maand per advertentiegroep zouden moeten zijn. Als uw campagne dergelijke statistieken bevat, moet u de algoritmen van het systeem testen. U kunt de automatische strategie inschakelen wanneer u een nieuwe campagne start met minder totale conversies, maar houd er rekening mee dat hoe minder gegevens, hoe langer het duurt om het algoritme voor biedingsbeheer te leren. Onthoud ook dat als u de automatische strategie eenmaal inschakelt, u gedurende 2-4 weken geen significante wijzigingen in de campagne kunt aanbrengen terwijl de training plaatsvindt. Gedurende deze tijd kan de effectiviteit variëren.

Gevolgtrekking

Het optimaliseren van een advertentiecampagne in zoekmachines is de dagelijkse taak van een PPC-specialist. Het analyseren van de effectiviteit van verschillende statistieken, constant experimenteren en bekwaam biedingsbeheer helpen de winstgevendheid van de campagne te vergroten. Naast wat in het artikel wordt beschreven, is het handig om het Google Analytics-systeem te begrijpen. Het bevat veel rapporten over de effectiviteit van advertenties en het gedrag van uw websitebezoekers. De site is een belangrijke schakel in de conversietrechter. U kunt alle beste tips en best practices gebruiken bij het opzetten van een zoekcampagne en het meest gerichte verkeer aantrekken dat geen enkele conversie oplevert vanwege de kwaliteit van de bestemmingspagina die in de advertentie wordt aangegeven. Onthoud dit.

Succesvolle advertentiecampagnes!

 

Neem contact met ons op en we bespreken verschillende mogelijkheden.

E-mail: info@webdevelopmentapp.com

BE: +32 499 41 46 24

Franklin Rooseveltplaats 12, 2060 Antwerpen, Belgie

Google Ads-zoekadvertenties analyseren en optimaliseren

internet marketing strategies

web developer

https://webdevelopmentapp.com/nl/online-marketing.html